Patchlab
  • O Patchlab
  • Program
    WYSTAWAPANEL DYSKUSYJNYPERFORMENS W GRZE WIDEOKINOSOL.AR.ISAVnocWARSZTATYKraków ARtourGALERIA 360°
  • artyści
  • Harmonogram
  • EN
  • O Patchlab
  • program
  • artyści
  • Harmonogram
  • EN

  • Dla mediów
  • Zespół
  • Archiwum
  • Kontakt

FacebookInstagramVimeoYouTube
  • Studio Paʧ: Intermedia

    W Studio Paʧ: Intermedia zaprezentujemy wybór prac studentów Wydziału Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie z ostatniego roku.
    Różni je podejmowany temat, wykorzystane narzędzia, interakcje. Łączy wrażliwość i talent, które w połączeniu z technologiami cyfrowymi tworzą obraz tego, jak pokolenie studentów zanurzając się w rzeczywistości wirtualnej i cyfrowej, zmysłami pozostaje czułe na rzeczywistość, w której przebywa ciałem. Większość prezentowanych prac powstała do przestrzeni VR doświadczanej przy użyciu headset’ów. Na potrzeby prezentacji podczas Festiwalu Patchlab zostały przygotowane tak, żeby umożliwiały możliwie jak najwierniej pierwotną percepcję.

    Kurator: dr Mariusz Front

  • Sól ziemi

    Piotr Madej | Dyplom magisterski zrealizowany w Pracowni Audiosfery pod kierunkiem prof. Marka Chołoniewskiego

    Prezentacja pracy odbywa się w wykreowanej cyfrowo przestrzeni wyłączonej z użytku turystycznego komorze Maria Teresa V, zwanej potocznie Komorą Grzegorza, znajdującej się tuż przy ciągu Trasy Muzeum Kopalni Soli w Wieliczce. Pracą artystyczną jest przestrzenna instalacja dźwiękowa. Składa się z szeregu stanowisk laboratoryjnych, będących źródłem naturalnych procesów sonifikowanych i wizualizowanych na żywo z elementami interakcji. Przebieg utworu inspirowany jest wydarzeniami z życia Franciszka Krzeczkowskiego, pradziadka autora, najpierw górnika w kopalni soli, który miał swój wkład w powstanie muzeum i został jego pracownikiem. Warstwa dźwiękowa utworu, oprócz elementów abstrakcyjnych, pochodzących z sonifikacji procesów zachodzących w stanowiskach laboratoryjnych, zawiera także elementy konkretne, związane z historyczną sonosferą kopalni i osobistymi doświadczeniami pradziadka.

  • Zawrót

    Jana Moroz | Dyplom licencjacki zrealizowany w Pracowni Animacji pod kierunkiem Marcina Pazery

    ZAWRÓT to pojęcie używane w akrobatyce lotniczej, które oznacza szybką zmianę wysokości i kierunku lotu o 180 stopni. W momencie wykonania figury pilotażu, samolot tworzy półpętlę z przewrotem. Autorce osobiście nasuwa się skojarzenie ze słowami zawracać czy powrót. Praca bazuje głównie na zaburzeniach psychiki i ma wydźwięk autoterapeutyczny.

    W trójwymiarowej rzeczywistości wirtualnej przestrzeni użytkownik może chodzić, latać, przenikać przez obiekty 3D, które wyzwalają dźwięki. Ruch, który jest podstawą wszystkiego, co nas otacza tu także pełni główną rolę – świat kreowany jest zgodnie z ruchem odbiorcy. Może zobaczyć on obiekty tylko z niewielkiej odległości. To co mija, znika wraz z każdym wykonanym krokiem, jednocześnie otwierając możliwości percepcji pozostałych elementów. Spacerując po przestrzeni łatwo jest więc zgubić się czy zatracić poczucie orientacji.

  • Uploading

    Karina Gorzkowska | Dyplom VR z Pracowni Archisfery, zrealizowanymi pod kierunkiem prof. Grzegorza Bilińskiego

    Tytuł nawiązuje do terminu mind uploading. Realizacja określa moment transferowania do wirtualnej przestrzeni, połączenia się z nią, wyjścia użytkownika z biologicznego ciała i tworzenia jego kopii. Łączy ponadto przestrzeń przypominającej tę fizyczną (fotogrametrię) z wirtualną, a następnie coraz bardziej digitalizuje ją. Autorka stworzyła scenariusz, który polega na umieszczeniu nowych elementów oraz interakcji. Rozszerza się teren, po którym odbiorca może chodzić lub teleportować się. Nowe składowe nie przypominają już tych, które można spotkać w rzeczywistości fizycznej.

  • Słoń

    Maciej Gniady | Dyplom VR z Pracowni Archisfery, zrealizowanymi pod kierunkiem prof. Grzegorza Bilińskiego

    Tytułowy słoń wziął się z fuzji dwóch kulturowych toposów: słonia w pokoju (z ang. elephant in the room), czyli określenia czegoś oczywistego dla konkretnej grupy jednak intencjonalnie ignorowanego, inaczej tabu lub ze względu na swoją rozległość trudnego do uchwycenia na pierwszy rzut oka oraz jednej z najstarszych hinduskich przypowieści „O ślepcach i słoniu”, która opowiada o wizycie potężnego zwierzęcia w wiosce niewidomych i niemożności jednoznacznego przez nich opisania tego zwierzęcia. Zagadnienie wirtualnej rzeczywistości i rzeczywistości jako takiej wydało się autorowi właśnie takim słoniem ze względu na obszerność i złożoność tematu, która utrudnia jego całościowy ogląd.

  • Halda system works

    Estera Gałuszka | praca powstała w Pracowni Transmediów kierowanej przez Mariusza Sołtysika

    Tematem podjętym przez autorkę jest ekologia. W czasach – określanych mianem ery Antropocenu – żyjemy „na kredyt” przyszłych pokoleń, ponieważ ziemia nie może już zniwelować niekorzystnych zmian zachodzących w wyniku działalności człowieka. W swoim projekcie artystka zwraca uwagę na ślad – często niezauważalny od razu – jaki zostawia po sobie człowiek. W centrum projektu znajduje się węgiel, którego surowe piękno i możliwość nowoczesnego i niskoemisyjnego wykorzystania staje w opozycji do tego czym jest obecnie: nieodnawialnym materiałem grzewczym. Artystka – w świecie VR – stara się pokazać jak inaczej można go wykorzystać.

  • Freedom VR

    Maja Szerel  | praca zrealizowana w Pracowni Animacji

    Freedom to immersyjne doświadczenie oscylujące pomiędzy tematami wolności i zniewolenia, zagrożenia i spokoju. Jest to wirtualna podróż po dwoistym świecie, z jednej strony niebezpiecznym, niepokojącym, z drugiej dającym pewnego rodzaju azyl i miejsce do rozważań. Odyseja w kontekście doświadczenia wirtualności staje się zarówno ucieczką jak i zderzeniem z rzeczywistością, lekcją, która powinna zostać odbyta, by móc ruszyć dalej w drogę.

  • Audiosfera

    Pracownia Audiosfery prof. Marka Chołoniewskiego otwiera przed studentami i studentkami Akademii przestrzeń pracy z dźwiękiem. W ramach wystawy, wkraczamy w wirtualną przestrzeń studia na 3 piętrze budynku Intermediów przy ul. Piłsudskiego 38 w Krakowie. Stworzony przez nas awatar pośredniczy w doświadczaniu prac realizowanych w ramach pracowni. Możemy zaznać kontaktu z bakteriami zasiedlającymi ludzkie jelita poprzez zsonifikowane zapisy ich aktywności życiowych oraz obejrzeć filmy w konwencji horroru zbudowane na bazie mikro i makro dźwięków.

     

Ten serwis używa plików cookies, czyli tak zwanych ciasteczek. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.OK