Polecamy warsztaty online organizowane przez Instytut Adama Mickiewicza podczas partnerskiego festiwalu Digital Cultures. Warsztaty prowadzone są w języku angielskim, poprzez platformę Zoom.
Udział jest darmowy, obowiązuje rejestracja przez formularz do 10 października do godz. 12:00. Na jego podstawie wybrani zostaną uczestnicy warsztatu.
Zakwalifikowani uczestnicy zostaną poinformowani o przyjęciu do udziału w warsztatach za pośrednictwem emaila do dnia 12 października 2020.
Po kliknięciu w tytuł wybranego warsztatu zostaniesz przeniesiony na stronę z formularzem rejestracji.
Bez punktu widzenia – nowe podejście do immersji w projektach dźwiękowych. Duncan Speakman
Maksymalna liczba uczestników: 12
Czas trwania warsztatu: 3 godziny
Każdy z nas, poruszając się w środowisku fizycznym, sieciach cyfrowych czy w obrębie społecznych lub politycznych konstruktów, nieustannie podlega immersji. Mimo to dyskusja o mediach immersyjnych prowadzona jest na przykładach prac, które oplatają nas swoistym, nieprzenikalnym kokonem. Czy możliwe jest takie przeformułowanie pojęcia mediów immersyjnych, aby oznaczało coś, co nas odsłania i ujawnia nasze związki z otoczeniem?
Proponowany tu warsztat skupi się na przenośnym dźwięku i doświadczeniach rozszerzonej rzeczywistości, łącząc różnego rodzaju prowokacje, dyskusje oraz ćwiczenia praktyczne w obrębie następujących zagadnień:
- Złożoność przenośnego dźwięku oraz słyszenie tego, co gdzie indziej (listening elsewhere)
- Czy rozszerzanie może znaczyć coś więcej niż dodawanie? Jak pozostawić przestrzeń dla świata zewnętrznego i jak naszą twórczością nawiązać z nim dialog?
- Jak doznania rozszerzonego dźwięku mogą przypomnieć nam, że świat nie istnieje dla ludzi, ale raczej wraz z nimi?
- Co na temat rzeczywistości rozszerzonej i dalszego zacierania granic między „dziełem” a „światem” może powiedzieć nam spuścizna sztuki performensu związanego z miejscem (site-specific)?
- Jak ujrzeć w publiczności doznające, fizyczne ciała, nie zaś grupę niemych obserwatorów?
- Czy bezpieczne środowisko to pojęcie uniwersalne? Umiejscowienie publiczności „w świecie“ nie sprowadza się do odcięcia jej od samochodów. Indywidualne doświadczanie środowiska kształtują także istniejące napięcia kulturowe.
Warunki uczestnictwa:
Miej przy sobie urządzenie, na którym możesz nagrywać dźwięk i z którego możesz potem (nie równocześnie) odtworzyć nagrania na głośnikach lub słuchawkach. Najlepiej, jeśli będzie to urządzenie przenośne, umożliwiające swobodne poruszanie się, choć nie jest to warunek konieczny uczestnictwa w warsztacie.
Dodatkowo wymagany będzie dostęp do komputera z dźwiękiem, kamerką i zainstalowaną aplikacją Zoom.
Duncan Speakman Urodził się w 1976 roku w Wielkiej Brytanii. Zdobył wykształcenie jako dźwiękowiec w liverpoolskim Instytucie Sztuk Widowiskowych (Institute for Performing Arts), obecnie zaś pracuje w Pervasive Media Studio w Bristolu. Często posługując się mobilnym audio i mediami lokacyjnymi, tworzy doświadczenia narracyjne angażujące publiczność emocjonalnie i fizycznie w przestrzeniach niekontrolowanych. Lista nagradzanych projektów Speakmana obejmuje m.in. instalacje dźwiękowe w sieci tramwajowej w Kantonie (Guangzhou) i głośniki symfoniczne w Christchurch, performatywne spacery dźwiękowe w Saitamie i kawałki dla BBC. Przedmiotem obecnie prowadzonych badań artystycznych jest sposób, w jaki doświadczenia rzeczywistości mieszanej (MR) mogłyby być pomocne w radzeniu sobie z kryzysem klimatycznym .